Google en het belang van kwalitatieve content

Google vindt de populariteit van een webpagina belangrijk. Hoe meer links naar een site verwijzen, hoe populairder Google de site inschat en hoe hoger de score op de resultatenlijst. De score zei tot voor kort weinig over de kwaliteit van de content.

Sinds enkele jaren probeert Google daar verandering in te brengen. Met Google Panda, een update van het Google-algoritme, wil de zoekmachine namelijk sites met een lage kwaliteit uit de zoekresultaten weren, ten gunste van sites met een hoge kwaliteit.

Panda beoordeelt de kwaliteit van pagina’s. Valt die onder een bepaald niveau, dan heeft dat een negatieve invloed op de ranking van die pagina. Is dat met meerdere pagina’s het geval, dan kan dat gevolgen hebben voor de hele site.

Hoe bepaalt Google kwaliteit?

Een goede user experience moet voorop staan, zo benadrukt Google, die op een van haar blogs een lange lijst met vragen presenteert op basis waarvan zij kwaliteit bepaalt. Omdat de vragen steeds veranderen, variëren ook steeds de kwaliteitscriteria en komen er ook steeds nieuwe updates van Panda. Een selectie uit de vragen:

  • Is de content geschreven door een deskundige met verstand van het onderwerp?
  • Bevat het artikel originele content, is er sprake van originele verslaggeving, research of analyse?
  • Voegt de inhoud waarde toe vergeleken met andere pagina’s in het zoekresultaat?
  • In hoeverre leiden advertenties op de pagina af van de content?
  • Zou je als bezoeker de pagina aan je favorieten willen toevoegen, delen met vrienden, of aanbevelen?
  • Bevat de inhoud spellingsfouten, stijlfouten of feitelijke onjuistheden?
  • Zou je als bezoeker je credit card-gegevens aan deze site toevertrouwen?

De vragen zijn terug te vinden op Google’s Webmaster Central Blog. Kwaliteitscriteria worden steeds belangrijker voor een goede vindbaarheid.

Updates van Google

Enkele andere belangrijke Google-updates van de laatste jaren zijn:

  • Google Penguin, 2012: richt zich tegen misleiding van de zoekmachine zoals door linkspam.
  • Hummingbird, 2013: herkent samenhang tussen meerdere woorden in zoekopdrachten met als doel meer betekenisvolle resultaten te genereren.
  • Mobile update, april 2015: bevoordeelt mobielvriendelijke pagina’s in mobiele zoekresultaten.

Meer over criteria voor goede vindbaarheid is te lezen in Schrijven voor Google, één van de in totaal 11 delen van het Handboek webredactie.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn