Teksten schrijven voor het web vraagt om een andere aanpak dan schrijven voor papier. De volgende vijf richtlijnen geven houvast. Een effectieve webtekst is:
Doelgroepgericht
Stem inhoud en stijl af op de voorkennis en informatiebehoefte van de doelgroep. Kies een passende tone of voice. Vermijd bijvoorbeeld ouderwetse woorden en ingewikkelde zinsconstructies. Gebruik jargon alleen als je doelgroep dat beheerst.
Bondig
De tekst gaat in op de vraag: welke informatie zoekt de lezer? Het antwoord stuurt de onderwerpkeuze en de hoeveelheid tekst per onderwerp. De weblezer is ongeduldig, doseer daarom de informatie. Plaats de kernboodschap vooraan, daarna komen achtergronden en details.
Scanbaar
Stem de structuur van de tekst af op het scangedrag van webgebruikers. Teksten zijn als zelfstandige eenheden te lezen. Maak webteksten scanbaar door gebruik te maken van scanelementen als (tussen)koppen, bullets, plaatjes, witregels en signaalwoorden.
Vindbaar
Zorg ervoor dat de lezer jouw content vindt via de zoekmachine. Gebruik zoekwoorden in koppen, hyperlinks en vetschrift. Verwerk ze ook in title, description en URL.
Relevant
Bied relevante informatie. De webbezoeker wil een antwoord op zijn vragen en behoeften. Natuurlijk moet de inhoud kloppen: feiten moeten waar en actueel zijn. Meningen zijn als zodanig herkenbaar.
Bron: ‘Vijf geboden voor webteksten’ uit het Handboek webredactie.